8.0 11 hindajat

Tannhäuser
Daniel Slater

Richard Wagneri romantiline ooper kolmes vaatuses. Maailmaesietendus Dresdeni Hoftheateris 19. oktoobril 1845 Esietendus Rahvusooper Estonias 14. märtsil 2013 Dirigendid: Vello Pähn, Jüri Alperten, Mihhail Gerts Lavastaja: Daniel Slater (Inglismaa / England) Kunstnik: Leslie Travers (Inglismaa / England) Valguskunstnik: Anton Kulagin Liikumisjuht: Kati Kivitar Lisas Toomas Zupping 28.03.2013
Hindamiseks logi sisse.Registreeru kasutajaks

Arvustused

“Wagneri ooperiloomingut on sageli ja ekslilkult peetud raskeks, tema filosoofilis-religioossetest otsingutest harmoonilse tundeelu saavutamiseks polevat võimalik aru saada. Loomulikult on selline seisukoht väär ja vähegi (kaasa)mõtlev inimene saab lisaks muusikalisele naudingule kaasa ka hulga ideid, mida edaspidi vaagida ning püüda seeläbi maailma ja/või iseennast paremaks muuta.
„Tannhäuseri“ loomise ajast on maailm paljuski muutunud nagu ka inimeste tõekspidamised, suhe religiooniga jm. 1854. aastal Dresdenis esietendus ooper suure eduga, kuid Pariisis 1861 tekitas „Tannhäuser“ skandaali, põhjustades meeleavaldusi ja Wagner oli sest peale Prantsusmaal ebasoovitav isik. „Tannhäuser“ on siiani suurte ooperimajade repertuaaris.
Õnneks on inglise lavastaja Daniel Slater (Eesti ooperisõbrad said eelmisel aastal Birgitta festivalil näha tema „Don Giovannit“) lähtunud ooperi lavastamisel kaasaegset maailmast, igiaktuaalsed probleemid on toodud lavale tänapäeva inimestele arusaadavalt, vähendatud on ooperi müstitsismi kui ka selle religioosset sisu.
Slateril on olnud ooperi lavastamisel kindel ja selge idee, mida ta on suutnud kuni lõpuni vankumatult järgida, tulemuseks kaasaeegne ja värske lavastus, milles pole jälgegi asja nö moodsaks punnitamisest igasuguste kahtlase väärtusega trikikeste ja pahupidipööramistega. Ta toob esiplaanile ehedate tunnete tähtsuse, suhted lähedaste inimestega, vastustus- ja otsustusvõime vajalikkuse küsimused.
Kunstnik Leslie Travers (Inglismaa) on lavastaja ideedega samal lainel püsinud, luues lavale selge ja lihtsa kujunduse, mille sidumistuba meenutav steriilsus aitab tegelaste karaktereid veelgi ilmekamalt esile tuua. Lisaväärtusena tekitasid lavakujunduses kasutatud kõrged seinad Estonia teatrisaali ootamatult hea akustika.
Lavastuslikult nõrgim oli esimene vaatus ja seda suuresti tänu koreograaf Kati Kivitari loodud Veenusemäe arusaamatule siblimisele. Teistes vaatustes on Kivitar asjale pihta saanud ja osanud koori ja tantsijad mõtestatult liikuma panna.
Dirigent Vello Pähna dirigeeritud orkester oli igati tasemel, Wagneri suurejooneline ja heroiline muusika jõudis iga keharakuni. Eriti tuleb esile tõsta koori emotsionaalset ja täpset esitust.

Tannhäuser (Rahvusooper Estonia / Daniel Slater). Heli Veskus (Veenus), Mati Turi (Tannhäuser)
Heli Veskus (Veenus), Mati Turi (Tannhäuser).

Mati Turi. Eesti publikule märkamatult on oratooriumi- ja kammerlauljast saanud maailmatasemel Wagneri-solist, keda kodumaal kahjuks harva näha saab. Turi Tannhäuseri esitus oli inimlikult mõistetav, ette kantud sisemise jõu ja veenvusega, minemata liigsesse teatraalusesse.

Tannhäuser (Rahvusooper Estonia / Daniel Slater). Heli Veskus (Elisabeth), Pavlo Balakin (Hermann)
Heli Veskus (Elisabeth), Pavlo Balakin (Hermann).

Veenuse-Elisabethi kaksikrolliga sai Heli Veskus suurepäraselt hakkama, pakkudes naudingut nii meelelise Veenuse kui ka ideaalse armastuse võrdkuju Elisabethi osa esitades. Oma osadega said edukalt hakkama Rauno Elp (Wolfram) ja Pavlo Balakin (Hermann).
Lavastuse juures pean suurimaks võiduks asjaolu, et meie rahvusooperil on seekord õnnestunud lavastama tuua rahvusvaheliselt tuntud andekas lavastaja ja patriootlikke tundeid võimendab ka teadmine, et Estonia on Wagneri ooperi puhul saanud edukalt hakkama meie oma solistidega ja seda veel kahes koosseisus.

Olen absoluutselt nõus Riina Luige Postimehes avaldatud artiklis tooduga, kus ta kirjutab Slateri kohta: „Kui Daniel Slater 1998. aastal Inglismaal ooperilavastajana oma debüüdi tegi, nägid muidu nii verejanulised kriitikud temas meest, kes suutis ooperilavale tagasi tuua vaimukuse, elurõõmu, fantaasiakülluse ja inimlikkuse, ning arvati, et kui kedagi üldse ooperiusku saab pöörata, siis tuleb ta viia vaatama just Slateri lavastusi.“”

28.03.2013 17:15 - Toomas Zupping
Toomas Zupping on seda arvustust muutnud: 28.03.2013 18:07
Hinnang arvustusele:
  +2   -0
Arvustuse lisamiseks logi sisse. Registreeru kasutajaks
Loe Daniel Slater Tannhäuser arvustusi (review)Otsi Google abil: daniel slater tannhäuser (review)